Zondag 21/1

13 februari 2024 - Genk, België

Wat een nacht, de Drake passage heeft zijn naam niet gestolen, het is best heftig geweest. Toch zijn we juist aan een storm ontsnapt horen we van de expeditieleider. Wat een geluk, voor mij was dit al erg genoeg.

Vannacht werden we wakker gehouden door telkens een bonk, wel 10 keer uit bed om te zoeken wat! Het was de kluis die open stond en waarvan de deur klapperde.

Met momenten dacht ik uit bed te rollen zo fel bewoog de boot. En toch redelijk wat mensen ziek.

Na een licht ontbijt(geen maag belastende voeding) begon onze eerste zeeinfo over IAATO. Zijn de regels die je moet volgen als je Antarctica betreed, zoals alle dieren hebben voorrang op de mens, 5 meter afstand behouden tussen dier en mens, niet op mos lopen en niets aanraken, niets oprapen zeker zien dat geen papieren zakdoekjes gaan vliegen….’..

Dirk ging naar een voordracht over vogels en ik ben naar fitness geweest, en daarna sauna. Alles met zicht op de zee! Heerlijk.

De lunch was weer in buffetvorm, nadien een goed dutje gedaan om de vermoeidheid ( nacht weinig slapen) tegen te gaan.

We bezochten de brug en ik stond versteld wat er allemaal bij kwam kijken om zo een boot drijvende en op koers te houden.

Er was weer een lezing over het ontstaan van Antarctica gevolgd door een meeting over het dagverloop van morgen.

Het avondeten was erg lekker en we dronken er een glaasje wijn bij. Ook al is dat mss niet goed tegen zeeziekte.

Ja ze voorspellen weer heftig weer vannacht.

Hopelijk, een goede nachtrust

Jouw reactie